Jak donoszą kanadyjskie media, 6 stycznia br. został oficjalnie wycofany z użytku pierwszy airbus CC-150 Polaris w wersji VIP Kanadyjskich Królewskich Sił Powietrznych (Royal Canadian Air Force - RCAF) o numerach taktycznych 15001.
Wycofany Polaris, który latał łącznie przez ponad 37 lat, będzie wykorzystywany na razie jako dawca części zamiennych. Następnie po pewnym czasie ostatecznie trafi on do Muzeum Sił Powietrznych Kanady w Trenton.
Obecnie istniejąca flota trzech A310 jest wykorzystywana do wykonywania operacji tankowania w powietrzu, transportu wojskowego i osobowego oraz towarowego i ewakuacji medycznych.
CC-150 PolarisAirbus CC-150 Polaris to oznaczenie cywilnych samolotów airbus A310-300, które zostały przebudowane na wielozadaniowe odrzutowe samoloty dalekiego zasięgu do transportu pasażerskiego, towarowego lub medycznego oraz tankowania w powietrzu dla RCAF. Pięć airbusów, które wchodziły w skład floty RCAF, było pierwotnie samolotami cywilnymi zakupionymi i eksploatowanymi przez Wardair. Dostarczone w latach 1987 i 1988, zostały przekazane Canadian Airlines, gdy te dwie linie połączyły się w 1989 r. Następnie po upadku przewoźnika samoloty te zostały sprzedane Siłom Zbrojnym Kanady i przebudowane do celów wojskowych, wchodząc do służby między grudniem 1992 a sierpniem 1993 r. Więcej na temat kanadyjskiej floty A310 można było przeczytać w naszym artykule z 2022 r. „
Premier Kanady przyleciał do Polski. Czym lata?”.
A330 MRTT Husky zastępują A310Flota A310 nie cieszy się dobrą opinią, bo samoloty te są już niestety dość awaryjne. Do tego ich wnętrze nie wygląda zachęcająco. Dlatego rząd Kanady rozpoczął w 2022 r. starania o wymianę wszystkich pięciu samolotów CC-150 Polaris.
W lipcu 2023 r. podpisana została umowa z Airbus Defence and Space na cztery nowe wielozadaniowe samoloty transportowo-tankujące airbus A330 Multi-Role Tanker Transport (MRTT), które otrzymają oznaczenie CC-330 Husky. Kontrakt zawiera także konwersję pięciu używanych A330-200 na MRTT, której celem jest wzmocnienie zdolności obronnych Kanady na kontynencie. Obecna umowa ma wartość około 2,1 mld euro (bez podatków). Nowa flota samolotów, znana jako Strategic Tanker Transport Capability (STTC), zastąpi starzejące się CC-150 Polaris (A310 MRTT), obsługiwane przez Królewskie Kanadyjskie Siły Powietrzne (RCAF).
W ramach programu rozbudowy możliwości operacyjnych, w czerwcu 2022 r. rząd kanadyjski zakupił za 102 mln dolarów amerykańskich dwa używane samoloty pasażerskie airbusy A330-200 od lessora International Air Finance Corporation (IAFC). Oba samoloty zostały zbudowane w 2015 roku (MSN 1653/1678) i były wcześniej eksploatowane przez Kuwait Airways. Pierwszy samolot po wejściu do służby otrzymał numer taktyczny 330001 "001". Maszyna 27 lutego 2024 r. pojawiła się także na warszawskim Lotnisku Chopina.